RSS Feed

WARRANTY

Pengenalan

- Setiap pembelian yang dilakukan disertakan dengan warranty. Warranty ini selalunya sah.

- Untuk jangka masa (warranty claim) merujuk kepada prosses dimana pembeli menggunakan hak yang terdapat di dalam warranty.

- Beberapa dokumen perlu diserta apabila terdapat warranty claims.

(i) bukti pembelian

(ii) barangan belian yang lengkap

(iii) warranty form atau surat warranty

- Warranty bergantung kepada barangan jika barangan dibuka dan diservis sendiri, selalunya pengguna tidak dapat membuat warranty claims. Jika barangan rosak yang disebabkan oleh kecuainya pengguna sendiri.

Tujuan Penggunaan Warranty

  • supaya pengguna tidak ditipu apabila membeli sesuatu barangan.
  • memudahkan pengguna menukar barangan yang dibeli atau didapati rosak.
  • supaya barangan yang dijual sah.
  • supaya hak sebagai pengguna tidak diabaikan.
  • supaya melanggar memberi kepercayaan dalam barangan yang dikeluarkan.

Sebab-sebab Syarikat Tidak Mengelurkan Warranty Yang Sah

- Keengkanah penjual untuk membeli warranty mungkin berpunca daripada beberapa iaitu :

(a) Barangan tersebut adalah tiruan.

(b) Keluaran tersebut adalah barangan curi

(c) Barangan atau keluaran kurang atau langsung tidak bermutu.

(d) Barangan tersebut telah diseluruh masuk dari negara-negara jiran.

(e) Barangan tersebut telah dibaikan dan dijual sebagai barang baru.

- Pengguna tidak mengirim semula warranty card tersebut. Pengguna juga harus tahu dan memahami setiap warranty yang diberikan, malah mengambil tindakan yang perlu bagi memastikan warranty yang diperolehi boleh diguna pakai apabila diperlukan. Umpanya, pembeli harus mengisi dan mengirim kembali warranty card kepada pengeluar.

- Setiap pengguna perlu berhati-hati dan peka dengan setiap pembelian barangan dan peroduk bagi ,memastikan mereka tidak ditipu atau tertipu.

Kepentingan Warranty

  • Memudahkan pengguna membuat urusan apabila berlaku kerosakan barangan.
  • Supaya barangan yang diberi oleh pengguna mempunyai gelaran yang sah.
  • Mengelakkan pengguna dari ditipu oleh syarikat yang hanya keuntungan sahaja.
  • Barangan yang dikeluarkan mempunyai jaminan.
  • Mengagalkan pihak pengeluar atau syarikat yang cuba mengeluarkan barangan yang tidak berkualiti.

Contoh : Gambar Warranty Card

Warranty Card-Canon

 

Warranty Card-Rolex

Warranty Card-Sony

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: